اهل بیت علیهم السلام علت غایی خلقت

خداوند در قرآن کریم می فرماید: « وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون.» خلق نکردم جن و انس را مگر برای اینکه مرا عبادت کنند. از طرف دیگر در برخی روایات علت غایی خلقت وجود اهل بیت علیهم السلام بر شمرده شده است.[1] آیا این روایات با آیه شریفه در تنافی نیست؟
پاسخ کارشناس : 

بسم الله الرحمن الرحیم

با کمی تأمل و با توجه به روایات وارده در این زمینه از دو طریق می توان بین آیه شریفه و روایات فوق الذکر جمع نمود.

طریق اول: هدف خلقت عبادت خداوند است لذا کسی یا کسانی که این هدف را به تمام و کمال محقق نمایند، طبعاً هدف خلقت عالم خواهند بود.

از طرف دیگر در روایات فراوانی به این نکته اشاره شده است که عبادت حقیقی و شناخت حقیقی خداوند تنها توسط اهل بیت علیهم السلام محقق گردیده شده است.

از آن جمله اینکه در کتاب شریف بصائر الدرجات از امام صادق علیه السلام نقل گردیده است: « نَحْنُ وُلَاةُ أَمْرِ اللَّهِ وَ خَزَنَةُ عِلْمِ اللَّهِ وَ عَيْبَةُ وَحْيِ اللَّهِ وَ أَهْلُ دِينِ اللَّهِ وَ عَلَيْنَا نَزَلَ كِتَابُ اللَّهِ وَ بِنَا عُبِدَ اللَّهُ‏ وَ لَوْلَانَا مَا عُرِفَ اللَّهُ وَ نَحْنُ وَرَثَةُ نَبِيِّ اللَّهِ وَ عِتْرَتُهُ.»[2]

ما ولیان امر خدواند و گنجیه های علم او و جایگاه وحی الهی و اهل دین خداوندیم و بر ما کتاب خداوند نازل شده است و به سبب ماست که خداوند عبادت شده و اگر ما نبودیم خداوند شناخته نمی شود. ماییم وارثان فرستاده خداوند و ماییم خاندان او.

در یک کلام می توان گفت خداوند عالم را برای این خلق نموده است که عبادت حقیقی وی توسط اهل بیت علیهم السلام صورت گیرد؛ از این رو هم می توان گفت عالم بخاطر عبادت خلق شده است و هم می توان گفت عالم بخاطر اهل بیت خلق شده است تا آن بزرگواران حقیقت عبادت را بجا آورند.

طریق دوم: هر کسی که با الفبای دین اسلام آشنا باشد، می داند که عبادت خداوند راه و روش خاصی دارد و اصطلاحاً اسلام دین شریعت و دارای احکام و قوانین خاصی است که از آن طریق خداوند پرستش می شود. از طرف دیگر، بدیهی است که شناخت راه و روشی که خداوند برای عبادت خود برگزیده است امکان ندارد مگر از طریق ارتباط با عالم بالا و روشن است که نوع مردم از این ارتباط محرومند. بنابراین شناخت راه صحیح عبادت خداوند از طریق حاملان وحی او امکان پذیر است و بر این اساس می توان گفت، اهل بیت که شناساننده راه صحیح عبادتند خود نیز، علت غایی خلقت به حساب خواهند آمد، زیرا اگر آنان نبودند، عبادت الهی آنچنانکه خداوند میخواهد امکان پذیر نبود و اگر عبادت نیز محقق نشود، هدف خلقت عالم نیز محقق نمی گردد.

از این روست که در روایتی از امام باقر علیه السلام می خوانیم: « بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَايَةِ قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ أَيُّ شَيْ‏ءٍ مِنْ ذَلِكَ أَفْضَلُ فَقَالَ الْوَلَايَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِي هُوَ الدَّلِيلُ عَلَيْهِن‏.»[3] اسلام بر پنج پایه بنا نهاده شده است: نماز و زکات و حج و روزه و ولایت. زراره پرسید: کدام یک از اینان افضلند؟ حضرت فرمود: ولایت زیرا کلید آنها و ولی راهنمای بر آنهاست.

 

 

 

 


[1] . قَالَ يَا آدَمُ: «لَوْ لَا هَذِهِ الْأَسْمَاءُ مَا خَلَقْتُ‏ سَمَاءً مَبْنِيَّةً وَ لَا أَرْضاً مَدْحِيَّةً وَ لَا مَلَكاً مُقَرَّباً وَ لَا نَبِيّاً مُرْسَلًا وَ لَا خَلَقْتُكَ يَا آدَمُ» خداوند خطاب به آدم می فرماید: اگر اینان نبودند آسمان و زمین و ملک و نبی ایی را خلق نمی کردم و نیز تو را یا آدم خلق نمی کردم. الهدایة الکبری، ص 101.  همچنین مراجعه نمایید به بحار الانوار، ج 18 ص 400 و ج 38 ص 81.

 

[2] . بصائیر الدرجات، ج 1 ص 61

[3] . کافی، ج2 ص 18.

 

افزودن دیدگاه

مطالب مرتبط با این نوشته

موردی یافت نشد.