رفتن به محتوای اصلی

بسم الله الرحمن الرحیم

 لزوم نام اهل بیت در کنار نام رسول خدا به هنگام صلوات

روایات بسیاری در کتب شیعه و اهل سنت نقل شده که شیوه و چگونگی ذکر شریف صلوات را بیان می دارد. در این روایات که از وجود مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده و بزرگانی چون طبری، قرطبی، ابن حجر، فخررازی، ابن کثیر، سیوطی، آلوسی و... نقل نموده اند، نام اهل بیت در کنار نام پیامبر اکرم صلوات الله علیهم اجمعین نقل شده است.

هنگامی که صحابه از رسول خدا صلی الله علیه و آله پیرامون شیوه ذکر صلوات بر ایشان را سؤال می نمودند، آن حضرت در پاسخ می فرمود: اینگونه بگویید : اللّهم صل على محمد و على آل محمد كما صليت على إبراهيم و آل إبراهيم إنك حميد مجید و در برخی روایات دیگر هم می فرمودند این گونه بگویید: أللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد.[1]

ناگفته نماند که بخاری و مسلم هم این روایات را نقل نموده اند[2] حتی برخی مانند سیوطی حدود بیست روایت دراین زمینه نقل کرده اند[3] بنابراین می توان قاطعانه بیان کرد که تقارن و تلازم نام پیامبر و اهل بیت به توصیه اکید شخص پیامبر اکرم صلی الله علیه آله صورت گرفته به گونه ای که ان حضرت حتی از ذکر صلواتی که بدون نام اهل بیت باشد نهی کردند.[4]

سؤال از اهل تسنن به ویژه علمای آن ها این است که چرا در هنگام ذکر شریف صلوات، نام اهل بیت را از مقارنت با نام رسول خدا حذف نمودند؟ آیا پیامبر اکرم به صحابه خود توصیه نکردند که نام اهل بیت را هم در کنار نام ایشان بیاورید؟ آیا آن حضرت از اینکه نام پیامبر به تنهایی در صلوات آورده شود نهی نکردند؟براستی از تقارن نام اهل بیت در کنار نام رسول خدا چه برداشتی می شده که ایشان نام اهل بیت را از صلوات حذف نمودند؟ آیا مخالفین شیعه نسبت به اهل بیت بغض و کینه داشته اند یا اینکه چنین تقارنی بر حقانیت اهل بیت به عنوان جانشین بلافصل اهل بیت پس از رسول خدا دلالت دارد! آیا با چنین اقدامی می توان مخالفین را، حتی دوستدار اهل بیت معرفی کرد که حاضر نیستند نام اهل بیت را در صلوات، در کنار نام رسول خدا ذکر کنند در حالی که منابع بسیار زیادی از کتب خودشان بر مقارنت نام اهل بیت و رسول خدا صلوات الله علیهم اجمعین تأکید نموده است!!!

والسلام

 


[1] . طبری، جامع البيان فى تفسير القرآن، ج‏22، ص: 31 ؛ قرطبی، الكشف و البيان عن تفسير القرآن، ج‏8، ص: 61؛ ابن حجر الهيتمي، الصواعق المحرقة، ج۲، ص۴۳۰ ؛ فخررازی، مفاتيح الغيب، ج‏25، ص: 182 ؛ آلوسی، روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم، ج‏11، ص: 259. عن بريدة قال: قلنا يا رسول اللّه قد علمنا كيف نسلم عليك، فكيف نصلي عليك؟ قال «قولوا: اللهم اجعل صلواتك و رحمتك و بركاتك على محمد و على آل محمد، كما جعلتها على إبراهيم و آل إبراهيم، إنك حميد مجيد» احمدبن حنبل، المسند 5/ 353؛ ابن کثیر، تفسير القرآن العظيم، ج‏6، ص: 408. بن باز نیز در فتاوای خود تصریح می کند که گونه نخست کامل ترین نوع صلوات است. http://www.alifta.net/fatawa/fatawaDetails.aspx?BookID=5&View=Page&PageNo=2&PageID=1697&languagename= نکته مهم : فخر رازی در تفسیر مفاتیح الغیب، ج7، ص391 روایتی را نقل نموده مبنی بر اینکه اهل بیت در 5 ویژگی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مساوی هستند: فی الصلاة علیه و علیهم فی التشهد و فی السلام و فی الطهارة و فی تحریم الصدقة و فی المحبة لکن متاسفانه این روایت در چاپ های اخبر حذف شده است لکن مرحوم علامه امینی و علامه مجلسی و سائر بزرگان این روایت را از کتاب فخر رازی نقل نموده اند. الغدیر:ج2، ص303؛ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏23، ص: 170.

[2] . بخاری، صحيح البخاري، كتاب الدعوات، باب الصلاة على النبي،ب۳۱؛ ابن جوزی، زاد المسير فى علم التفسير، ج‏3، ص: 482 نیز از بخاری و مسلم نقل می کند.

[3] . سیوطی، الدر المنثور فى تفسير المأثور، ج‏5، ص: 215

[4] . ابن حجرهیتمی، الصواعق المحرقه، ص146؛ شوکانی، فتح القدیر، ج4،ص280.